loading...
Naslek
admin بازدید : 29 دوشنبه 02 اسفند 1400 نظرات (0)

اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است در این وضعیت شما  سرگیجه وضعیتی خوش خیم  (BPPV) را تجربه کرده اید. احساس چرخش BPPV می تواند توانایی حرکت در حالت عادی را برای دقایقی مختل کند و کیفیت زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد .

 

مانور Semont ( مانور سیمون ) یکی از  روشهای  درمانی سرگیجه وضعیتی ( BPPV ) است.

 

مانور سیمون و سرگیجه وضعیتی خوش خیم

برای پی بردن به عملکرد و نحوه انجام مانور Semont ، شما باید در مورد سرگیجه وضعیتی خوش خیم (BPPV) سبک و مدل این بیماری اطلاعاتی داشته باشید .

 

BPPV چیست ؟

زمانی که بلورهای کلسیم که تحت عنوان اتولیت نامیده میشوند در مجاری نیمدایره گوش دخلی در جایی نامناسب قرار میگیرند به سیستم عصب تعادلی پاسخی ارسال میکنند و اطلاعاتی در مورد وضعیت چشم و سر به مغز ارسال مینمایند و در پاسخ پیامی مخابره میشود که پیامد آن نیستاگموس چشم ( حرکتهای چشم ) و احساس سرگیجه و عدم تعادل است .

 

علل بیماری BPPV چیست؟

- افزایش سن و کاهش تحرک

- تروما یا ضربه به سر یا گردن

- جراحیهای که زمان نقاهت پس از آن طولانی است و فرد حرکت زیادی ندارد مانند جراحی ستون فقرات و گردن

- بیماری قند و تیرویید

- مشکلات گردنی که تغییر وضعیت سر را محدود مینماید 

 

 

مانور سیمون :

مانور semont یک روش درمانی است که با استفاده از چند حرکت فیزیکی کریستالها را از گوش خارج مینماید که این حرکات باید زیر نظر یک متخصص انجام گیرد زیرا هرگونه اشتباه در انجام این مانورها علاوه براینکه مشکل را حل نمیکند بلکه ممکن است کریستالها از یک کانال به دیگر کانالها انتقال یابند .

 

مانور semont :

مانور سیمون  شامل حرکت سریع بیمار از یک طرف به طرف دیگر دراز کشیدن است. این عمل معمولاً بعد از مشخص شدن درگیری مجرای نیمدایره سمت راست یا چپ توسط یک ادیولوژیست انجام می شود که تشخیص سمت درگیر در درمان بسیار مهم است . در اینجا نحوه عملکرد این مانور آورده شده است:

 

ادیولوژیست شما را در وسط تخت معاینه قرار می دهد به گونه ای که پاهایتان از تخت آویزان میماند .

سر شما را حدود 45 درجه در جهت خلاف سمت درگیر میچرخاند .

شنوایی شناس شما  ، سر شما را در دست میگیرد و به سرعت شما را به حالت خوابیده در طرف آسیب دیده منتقل می کندبه گونه ای که صورت شما در اینحالت سقف را میبیند ودرصورت بروز سرگیجه در اینحالت میمانید تا سرگیجه متوقف شود .

بعد از اتمام سرگیجه ، ادیولوژیست وضعیت شما را به حالت نشسته تغییر میدهد سپس به سرعت به سمت دیگر انتقال میدهد که در اینحالت شما کف را مشاهده میکنید . اگر دچار سرگیجه شدید ، در این وضعیت باقی میمانید تا سرگیجه متوقف شود 

بعد از سپری شدن سرگیجه ، شنوایی شناس شما را به وضعیت نشسته بازمیگرداند .

اگر این مانور موفقیت آمیز بود ظرف مدت 1 تا دو روز سرگیجه شما از بین خواهد رفت ولی اگر سرگیجه همچنان برقرار باشد شنوایی شناس شما تصمیم میگیرد که مانور سیمون را مجدد تکرار کند یا اینکه مانور دیگری مانند ایپلی ( epley ) را جایگزین نماید .

 

بعد از مانور Semont

بعد از انجام مانور سیمون که معمولا بین 10 تا 15 دقیقه طول میکشد ، ممکن است شما سرگیجه ای را پس از مانور همچنان تجربه کنید که با توجه به تغییر کریستالهای داخل کانال طبیعی است و بنابراین توصیه میشود که پس از انجام مانور 15 دقیقه در کلینیک بی حرکت بمانید و بعد به سمت خانه خود حرکت کنید و ضمنا در این شرایط بهتر است که از رانندگی پرهیز کنید ضمنا بسیار آرام حرکت کرده و سعی کنید از پله ها به آرامی بالا یا پایین بروید و از تغییر وضعیت ناگهانی به شدت پرهیز نمایید . 

بسیاری از افراد بر این گمانند که بعد از انجام مانور مشکل حل شده و دیگر میتوانند به روال طبیعی باز گردند و بر این  اساس از ابتدای انجام مانور دقتی در عملکرد خود ندارند ، باید توضیح داد که مراقبتهای پس از مانور در درمان بسیار حایز اهمیت است .

 

سایر پیشنهادات پس از مانور عبارتند از:

 

سعی کنید که چند ساعتی در وضعیت ثابت بمانید و از تغییر وضعیتهای ناگهانی پرهیز کنید .

در هنگام خواب حتمن زیر سر بیش از 45 درجه ارتفاع داشته باشد و با بالشتهای اضافی زیر سر را پر کنید و سعی کنید طاق باز بخوابید و سر را به سمت آسیب دیده نچرخانید 

24 ساعت تا 48 ساعت از انجامهای ورزشی که سر شما به سمت چپ و راست و بالا و پایین میچرخد خودداری کنید 

بعد از حدود 4 تا 5 روز خود را در وضعیتی قرار دهید که قبلا دچار سرگیجه میشدید و به شنوایی شناس خود در رابطه با وضعیت خود گزارش دهید 

 

پیشنهاد :

اگر سرگیجه وضعیتی دارید که زمان ایجاد سرگیجه کوتاه باشد حتمن با شنوایی شناس خود مشورت نمایید تا در صورت صلاحدید ایشان ماور دیکس هالپایک جهت تشخیص سرگیجه وضعیتی خوش خیم و سمت درگیر مشخص گردد و ادیولوژیست پس از تشخیص یکی از مانورهای درمانی را جهت درمان شما انتخاب نماید .

 

سخن پایانی :

امروزه بسیاری از علایم بالینی سرگیجه ها و مشکلات تعادلی بسیار شبیه هم میباشد و این موضوع باعث گردیده که ما در تشخیص بسیاری از بیماریها دچار مشکل شویم .

امروزه برای این موضوع ابزار تشخیصی وسیعی فراهم شده است که ما را در  ارزیابی و تشخیص بسیاری از مشکلات تعادلی توانا نموده است . تستهایی که برای تشخیص درنظر گرفته شده است عبارتند از : VNG - EcochG - VEMP - VHIT - SVV- و بسیاری تستهای دیگر که بتوانیم مشکلات را به دقت تشخیص دهیم و چناچه با مانورهای درمانی قادر به درمان بودیم این عمل را انجام دهیم .

بسیاری از افراد بر این باورند که چنانچه پس از هر سرگیجه ، مانور تعادلی انجام دهند ، بهبود می یابند ولی باید عنوان نمود که در بسیاری از بیماریها چنانچه مانور درمانی انجام شود نه تنها بهتر نخواهند شد بلکه با مشکلات و سرگیجه های دیگری هم روبرو خواهند شد .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 115
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 24
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 119
  • بازدید ماه : 306
  • بازدید سال : 1,874
  • بازدید کلی : 5,730